Raffaela Naldi Rossano (b. 1990, Naples) is a multi-disciplinary artist who explores a wide range of media, including installation, video, sculpture, text, drawings and performance.
Her research has its roots in her psychology studies centred on Jungian and Gestalt Theory, after which she received an MA in photography and moving image  at Goldsmiths, University of London; its premises are her investigation of memories and intergenerational transmission.
Her artistic practice thrives at the intersection of new archeology, desire and collective unconscious, domesticity, interspecies kinships, craft and queer theory together with the reinterpretation and re-writing of mythologies, in the context of the Mediterranean area starting from her hometown Napoli in Southern Italy.
Within the realm of her artistic expression, Naldi Rossano’s work seamlessly weaves together fictional, historical and autobiographical narratives, alternative knowledge, intuitive thinking, spirituality and science and collective actions .
Her artworks are research-driven and process-based, intended as relational vehicles, intermediary spaces that seek to trigger new possible relationships, both psychological and socio-political, between spaces, bodies and objects. They operate as platforms, transitional objects that activate new forms of production and circulation of horizontal and shared knowledge and materialize multiple communities and temporalities.
Raffaela Naldi Rossano is the winner of the XIX edition of Premio New York, promoted by the Ministry of Foreign Affairs and International Cooperation, the Ministry of Culture, with ISCP, Italian Cultural Institute and Columbia University.
Her film WARP (2022) was awarded the Special Prize for an Emerging Talent at SMAFF St. Moritz Film Festival and has been exhibited at Fantasmagoriana, LIAF22, Lofoten Biennal curated by Francesco Urbano Ragazzi and at Cinema Galleggiante in Venice curated by TBA21Academy and Barbara Casavecchia.
Recent solo exhibitions are SERPENTINA. Per un mūsēum senza tempo, promoted by Fondazione Elpis as part of Una Boccata d’Arte, Belvì, Sardinia; Undomesticated Voices, double solo show with Lara Damaso at Istituto Svizzero, Milan (2022); How She Spins, solo show expanded curated by Sonia D’Alto, Damien and the Love Guru, Bruxelles (2022); I Confess, solo exhibition curated by Chus Martinez, der TANK, Basel (2019); Partenope, solo exhibition at Aetopoulos, Athens (2019).
She was one of the participating artists in the 2020 edition of Quadriennale D’Arte, Rome, curated by Sarah Cosulich and Stefano Collicelli Cagol.
Selected group exhibitions are: Spettri, curated by Kathryn Weir, Madre, Naples (2022); Utopia Distopia: il mito del progresso partendo dal Sud, curated by Kathryn Weir, Madre, Naples (2021); There is no Time to Enjoy the Sun, Fondazione Morra Greco, Naples (2021); Waves between Us, Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, Guarene (2020) ; Doing Deculturalization, Museion, Bozen (2019); May the Bridges I Burn, Manifesta, Palermo (2018). Her artworks are in the public collection of Museo Madre in Naples and private collections in Italy and abroad.
 
 
Raffaela Naldi Rossano  (Napoli, 1990) è un’artista multidisciplinare che esplora un’ampia gamma di media, tra cui installazione, video, scultura, testo, disegno e performance.
La sua ricerca ha le sue radici negli studi di psicologia incentrati sulla teoria junghiana e della Gestalt, dopo i quali ha conseguito un master in fotografia e immagine in movimento presso la Goldsmiths, University of London; le sue premesse sono l’indagine sui ricordi e la trasmissione intergenerazionale.
La sua pratica artistica vive nell’intersezione tra nuova archeologia, desiderio e inconscio collettivo, domesticità, parentela interspecie, artigianato e teoria queer, insieme alla reinterpretazione e alla riscrittura delle mitologie, nel contesto dell’area mediterranea a partire dalla sua città natale, Napoli, nel Sud Italia.
Nell’ambito della sua espressione artistica, il lavoro di Naldi Rossano intreccia senza soluzione di continuità narrazioni fittizie, storiche e autobiografiche, conoscenze alternative, pensiero intuitivo, spiritualità e scienza e azioni collettive.
Le sue opere sono basate sulla ricerca e sul processo, intese come veicoli relazionali, spazi intermedi che cercano di innescare nuove possibili relazioni, sia psicologiche che socio-politiche, tra spazi, corpi e oggetti. Operano come piattaforme, oggetti transizionali che attivano nuove forme di produzione e circolazione di conoscenza orizzontale e condivisa e materializzano comunità e temporalità multiple.

Raffaela Naldi Rossano ha vinto la XIX edizione del Premio New York, promosso dal Ministero degli Affari Esteri e della Cooperazione Internazionale, dal Ministero della Cultura, con ISCP, Istituto Italiano di Cultura e Columbia University.
Il suo film WARP (2022) è stato insignito del Premio Speciale per un Artista Emergente a SMAFF St. Moritz Film Festival, e è stato parte di Fantasmagoriana, LIAF22, Lofoten Biennal a cura di Francesco Urbano Ragazzi e della rassegna Cinema Galleggiante a Venezia, a cura di TBA21Academy e Barbara Casavecchia.
Mostre personali recenti includono SERPENTINA. Per un mūsēum senza tempo, promosso da Fondazione Elpis, parte di Una Boccata d’Arte, Belvì, Sardegna; Undomesticated Voices, doppia personale a cura di Gioia Dal Molin,Istituto Svizzero, Milano (2022); How She Spins, personale espansa a cura di Sonia D’Alto, Damien and the Love Guru, Bruxelles (2022); I Confess, a cura di Chus Martinez, der TANK, Basilea (2019); Partenope, Aetopoulos, Athens (2019).
Ha partecipato alla edizione del 2020 della Quadriennale D’Arte, Roma, a cura di Sarah Cosulich e Stefano Collicelli Cagol.
Tra le mostre collettive, si ricordano: Spettri, a cura di Kathryn Weir, Madre, Napoli (2022); Utopia Distopia: il mito del progresso partendo dal Sud, a cura di Kathryn Weir, Madre, Napoli (2021); There is no Time to Enjoy the Sun, Fondazione Morra Greco, Napoli (2021); Waves between Us, Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, Guarene (2020); Doing Deculturalization, Museion, Bolzano (2019); May the Bridges I Burn, Manifesta, Palermo (2018). Sue opere fanno parte della collezione pubblica del Museo Madre di Napoli e di collezioni private in Italia e all’estero.